Skuteczna firmowa strona internetowa – jak ją stworzyć?

ogólne

4 czerwca 2018

Autor: Grzegorz Kubiszyn

Jeśli prowadzisz firmę to z całą pewnością kiedyś zastanawiałeś się nad swoją stroną internetową. Jakie informacje powinny się na niej znaleźć? Kto będzie z niej korzystał? Czy strona ma usprawnić sposób w jaki zarabiasz pieniądze i pomóc Ci zwielokrotnić zyski? Czy w ogóle potrzebujesz strony?

Na ostatnie pytanie mogę odpowiedzieć od razu – tak, potrzebujesz! Strona internetowa to w dzisiejszych absolutna podstawa dla prowadzenia działalności gospodarczej. Dzięki niej klienci mogą Cię łatwiej odnaleźć, lepiej zrozumieć oferowany przez Ciebie produkt – jednym słowem – znacznie rośnie prawdopodobieństwo, że ktoś nowy skorzysta z Twoich usług.

Czego oczekujesz od swojej witryny internetowej?

Jest to najważniejsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Wszystko tak naprawdę zależy od profilu Twojej działalności. Czasem wystarczy jedynie prosta wizytówka prezentująca firmę. Strona wizytówka najczęściej zawiera podstawowe informacje o Twojej ofercie, rubrykę z danymi kontaktowymi i tak naprawdę niewiele więcej (opcjonalnie także przykładowe realizacje). Takie rozwiązanie będzie też opcją najmniej obciążającą budżet Twojej firmy (jej ceny mogą wahać sie nawet między 800-1500zł, w zależności od stopnia skomplikowania); inna sprawa, że w związku z tym jest też najmniejszy procent zwrotu z inwestycji – strona wizytówka nie jest nastawiona na zarabianie pieniędzy dla Twojej działalności, a jedynie na jej zaprezentowanie klientom.

Jeśli jednak chcesz, by Twoja strona była narzędziem, dzięki któremu Twoja firma zwiększy obroty – wtedy musisz już przemyśleć w jakim celu wchodzą na nią Twoi klienci.

Przykład:
Prowadzisz pizzerię. Większość Twoich klientów wchodzi do Ciebie na stronę w momencie, gdy są głodni i szukają czegoś do jedzenia. Warto więc, by najważniejszą częścią Twojej strony było menu; by było proste, intuicyjne i przede wszystkim aktualne. Łatwy powinien być też kontakt – zwłaszcza, że większość osób zamawiających pizzę, poszukiwać menu będzie z telefonu komórkowego. Warto więc zadbać o np. przycisk z podlinkowanym nr telefonu (możesz zobaczyć takie przykładowe rozwiązanie w jednej z naszych ostatnich realizacji – Jack Pub Oleśnica).

Warto, by Twoja strona usprawniała proces korzystania z Twoich usług i – w pewnym sensie – automatyzowała go. Wiesz, że każdego klienta musisz spytać o te same informacje przed świadczeniem usług? Zamieść na swojej stronie formularz, który klient wypełni samodzielnie – dzięki temu Ty zaoszczędzisz od 10 minut do nawet godziny dziennie poświęconej na klienta (pomyśl ile czasu trwa w Twojej firmie proces pozyskiwania klienta. Od kontaktu od zainteresowanej osoby, po uzyskanie informacji koniecznych do rozpoczęcia wykonywania usługi… a teraz wyobraź sobie, że zgłoszenie, które trafia na Twoją skrzynkę email, ma już wypełnione wszystkie te informacje – widzisz ile czasu możesz zaoszczędzić na JEDNYM kliencie?). Pamiętaj jednak, by formularz ten był atrakcyjny wizualnie – chyba nikomu nie chce wypełniać się blisko 50 pól formularza. Jeśli natomiast byłoby to rozwiązane za pomocą np. kafelków? Nie dość, że uatrakcyjni to graficznie stronę, to jeszcze dzięki interakcji, klient z większą przyjemnością będzie z niej korzystał – i Twoja firma utkwi mu w pamięci.

Jak więc zaprojektować skuteczną stronę internetową, która sprawi, że zaczniesz zarabiać więcej?

W pierwszej kolejności przeanalizuj w jaki sposób wygląda u Ciebie pozyskanie klienta. Następnie zastanów się, które czynności mógłbyś zautomatyzować? Oprócz tego przemyśl czego Twój klient może poszukiwać – dzięki tej wiedzy będziesz mógł zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek.

Przykład:
Prowadzisz warsztat samochodowy w Chrzebrzeszczynie. Do tej pory klientów pozyskujesz głównie przez polecenia znajomych, ale chciałbyś zwiększyć ruch na warsztacie. W tym wypadku warto, by strona znajdowała się wysoko na wpisywane w wyszukiwarkę hasło „warsztat samochodowy Chrzebrzeszczyn”, „naprawa aut Chrzebrzeszczyn”. Oprócz tego na Twojej stronie znajduje się aktualizowane przez Ciebie kalendarium wolnych terminów: po kliknięciu w wolny termin, klientowi pojawi się formularz z podstawowymi informacjami dot. usterki samochodu – dzięki czemu Ty dostaniesz na maila pełny zakres informacji dot. potencjalnego klienta – będziesz mógł lepiej przygotować lepszą ofertę dla klienta i wyprzedzić konkurencję.

Skoro to takie proste… to czemu rzadko kto decyduje się na rozwiązania optymalizujące sprzedaż?

Przede wszystkim dlatego, że najczęściej najważniejszym argumentem, wybieranym przy wykonawcy strony jest cena. Mając takie podejście do sprawy najczęściej otrzymamy jedynie prostą stronę-wizytówkę, owszem – będzie to ładna i atrakcyjna wizualnie firmowa strona internetowa – ale jej wpływ na wzrost sprzedaży będzie nikły w porównaniu do strony, która będzie zoptymalizowana i przygotowana pod kątem wymogów i oczekiwań Twojego klienta.

Według mnie warto więc postawić na jakość i zdecydować się na stronę, która rzeczywiście okaże się inwestycją i w przyszłości zwróci się przynajmniej kilkukrotnie. Warto też proces projektowania narzędzi optymalizujących sprzedaż na bieżąco omawiać z webmasterem – dzięki temu będzie można najbardziej zwiększyć efektywność Twojej strony.

Znasz jakieś ciekawe rozwiązania zwiększające skuteczność strony? Podziel się nimi w komentarzu – dzięki temu z pewnością pomożesz innym przedsiębiorcom, którzy chcieliby wprowadzić swoją firmę na kolejny poziom.