Na co zwracać uwagę przy tworzeniu strony internetowej? PT.II

ogólne

10 września 2018

Autor: Anita Żarecka

Elementy na stronie internetowej, na które musisz zwrócić uwagę przy jej tworzeniu. Temat poruszyliśmy już wcześniej, omówiliśmy między innymi znaczenie elementów graficznych, kolorystki, responsywności strony oraz jakości kodu. Jeśli przegapiłeś ten wpis, zapraszam do nadrobienia. Jednak tak jak pisaliśmy, ważnych aspektów na stronie internetowej jest więcej. Dzisiaj przedstawimy kolejne, które przyczynią się do sukcesu twojej witryny!

Błąd 404!

Kto z nas lubi błądzić nie wiedząc dlaczego nie dotarł do celu, skoro podążał za wskazówkami? Chyba większość osób nie podniosłaby ręki przy tym pytaniu. Takiej sytuacji towarzyszy uczucie rozczarowania, zirytowania, czasami złości.

Tak samo dzieje się, kiedy szukamy czegoś w internecie, znajdujemy stronę, odpowiednią zakładkę, artykuł i kiedy myślimy, że w końcu dotarliśmy we „właściwe miejsce”, na ekranie widzimy napis „Błąd 404”, który niesie ze sobą te wszystkie negatywne uczucia. Oczywiście problemem nie jest to, że strony faktycznie nie ma, lub ten link nie jest już aktywny. Kluczem w tej sytuacji jest:

  1. Wyjaśnienie, dlaczego dana strona nie może być wyświetlona (strona została usunięta lub nie istnieje)
  2. Podanie pomocnych linków, które pomogą użytkownikowi powrócić na poprzednią stronę lub stronę główną. Link do kontaktu, którego można użyć do zgłoszenia problemu lub ewentualnej pomocy.
  3. Umożliwienie wyszukiwania, czego w danym momencie może potrzebować użytkownik.

Celem tego wszystkiego jest jak największa pomoc odbiorcy, który nie znalazł tego czego szukał. Przecież chyba każdy z nas wolałby zastać kartkę z wyjaśnieniami, dlaczego szukany przez nas sklep już nie znajduje się we wcześniejszym miejscu zamiast zastać opuszczony budynek ze starym logo firmy. Dodatkowym plusem, byłyby instrukcje jak dotrzeć do nowej lokalizacji sklepu lub umieszczenie danych kontaktowych, np: adres strony www gdzie można znaleźć wszelkie informacje o nowym miejscu.

Co więcej, takie niedziałające linki (błędy 404) obniżają wartość danego serwisu, zarówno dla czytelników, jak i wyszukiwarek internetowych. Jak wiemy polityką Google jest wyświetlać jak najwyżej, jak najbardziej wartościowe strony, czy blogi. Czyli witryny zawierające wartościowe, ciekawe treści i użyteczne dla odwiedzających. Niedziałające linki obniżając zatem wartość strony,  w efekcie mogą doprowadzić do utraty potencjalnego klienta oraz uniemożliwienia zdobycia nowych.

5 lat życia spędzoncyh na Facebooku, Instagramie, Youtubie…

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile czasu dziennie tak naprawdę zajmuje Ci sprawdzanie portali społecznościowych? Publikowanie, komentowanie, lajkowanie czy oglądanie?

Amerykańska agencja marketingowa Mediakix to sprawdziła.

Źródło: www.mediakix.com

Przy wglądzie na średni czas spędzony na każdym z portali, obliczyła, że przeciętny człowiek poświęca ponad 5 lat swojego życia korzystając z mediów społecznościowych. Więcej szczegółów odnośnie badań znajdziesz tutaj: Mediakix.

Tak więc, skoro poświęcamy na to tak dużo czasu i jest to dla nas tak ważne, wręcz oczywistym jest konieczność umożliwienia udostępnienia materiałów na Facebooku, Twitterze czy innym portalu. Mimo, że poświęcamy swojej obecności w internecie tyle uwagi, wciąż jesteśmy niecierpliwi i nie lubimy marnować czasu na ponowne logowanie, czy zakładanie nowych kont. Dlatego tak efektywne jest umożliwienie użytkownikowi udostępnienie różnych materiałów za pomocą jednego kliknięcia. Idąc dalej, możliwość komentowania wpisów lub postów bez konieczności ponownego logowania zwiększa prawdopodobieństwo nawiązania interakcji z użytkownikiem, co prowadzi do budowania pozytywnego wizerunku firmy. To natomiast może zaowocować w większe zyski.

Spójność wizualna

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest spójność wizualna, czyli to czy strona jest zgodna z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej marki. Może dla niektórych to „tylko szczegóły’, jednak one również tworzą wizerunek firmy. Co pierwsze przychodzi Ci na myśl słysząc „Coca-Cola”? Czyżby biały napis na czerwonym tle? Ich logo jest znane i rozpoznawane na całym świecie, nic więc dziwnego, że widnieje również na oficjalnej stronie firmy. Co więcej, cała witryna utrzymana jest w kolorystyce bieli i czerwieni.

Po co to wszystko?

Po pierwsze spójna komunikacja z klientem ułatwi mu zapamiętanie marki, co powoduje jej większą rozpoznawalność, co z kolei prowadzi do większej ilośći klientów oraz większych zysków.

Drugim powodem jest profesjonalizm. Spójne materiały wyglądają po prostu profesjonalnie, co budzi zaufanie ludzi. Odbiorca nie musi się znać na identyfikacji wizualnej, żeby dostrzec że coś do siebie po prostu nie pasuje. A jeśli to zauważy, zacznie w nim maleć zaufanie do naszej firmy co może doprowadzić do całkowitej rezygnacji z naszych usług lub produktów.

Numerem trzy jest opowiadanie historii. Nie miałoby przecież sensu opowiadanie historii wciąz na nowo i przerywanie jej po kilku zdaniach. Tak się właśnie dzieje kiedy brakuje spójności wizualnej. Nie ma sensu zarzucanie klienta materiałami, które do siebie nie pasują. Powoduje to odczucie zakłopotania, pogubienia i nieładu, a takich cech z pewnością nie chciałaby przypisać sobie żadna firma.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej- podsumowanie:

  1. Strona 404-pomóż użytkownikowi z powrotem wrócić na właściwą ścieżkę.
  2. Integracja z mediami społecznościowymi- niech twoja strona współgra z social media!
  3. Spójność wizualna- dopracuj wizerunek swojej firmy w każdym calu.

Jeśli chciałbyś podzielić się innymi istotnymi elementami, o których nie wspomnieliśmy w tym lub poprzednim wpisie, daj znać w komentarzu, bardzo chętnie poznam Twoje zdanie na ten temat. Mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Ciebie przydatny, w razie jakichkolwiek pytań- pisz śmiało!