Dobry system zamówień online dla restauracji to połowa sukcesu dla Twojej firmy. Dzięki niemu Twoi klienci zyskają możliwość ekspresowego zamówienia, a Twoi pracownicy zyskają więcej czasu, który dotychczas musieli poświęcać na obsługę zamówień. Co więcej, jeśli system zawierać będzie moduł płatności — będzie to korzyść zarówno dla Twojej firmy, jak i dla Twoich klientów. Twoja restauracja otrzyma ekspresowo pieniądze (jeszcze przed rozpoczęciem dowozu), a klienci — więcej metod płatności, co jest dodatkową wygodą.
Czy każda restauracja potrzebuje systemu zamówień?
Według mnie odpowiedź jest prosta i brzmi — TAK! Im mniej skomplikowany jest sposób zamówienia, tym większa szansa, że ktoś skorzysta z oferty akurat Twojej firmy. Mamy erę wszechobecnej digitalizacji, społeczeństwo coraz bardziej przekonuje się do bezobsługowych zakupów. Warto więc dać tę możliwość również Twoim klientom.
Strona internetowa to oczywiście podstawa, zwłaszcza jeśli chodzi o restaurację i jej menu. Z własnego doświadczenia wiem, jak mocno uciążliwe bywa zamawianie jedzenia, gdy lokal nie ma własnej strony www. Menu najczęściej znajduje się wtedy na Facebooku — pół biedy jeśli jako przypięty post, lub w zakładce informacje — jednakże często bywa tak, że jest ono opublikowane jako zdjęcie i by do niego dotrzeć, trzeba przegrzebać się przez albumy, co już samo w sobie bywa czasochłonne. Dotarcie do menu zajęło już klientowi sporo czasu — a w dalszym ciągu nie złożył zamówienia. Następnym krokiem jest odnalezienie nr telefonu — więc musi opuścić z trudem odnalezione menu, przejść do miejsca gdzie jest dostępny numer telefonu, wybrać i… z powrotem wrócić do zdjęcia z menu, by przypomnieć sobie numer lub nazwę pozycji, którą chciałby zamówić. W końcu udało mu się zadzwonić i zamówić to co chciał.
To co opisałem powyżej, to i tak optymistyczny scenariusz. Co wypadku, gdyby było zajęte? Albo chciałby zapłacić kartą, a terminal akurat nie byłby dostępny lub byłby popsuty? Czy klientowi starczyłoby cierpliwości? Jeśli to Twój stały bywalec to pewnie tak, ale jeśli ten ktoś pierwszy raz chciał coś zamówić w Twojej restauracji? Pomyśl ilu potencjalnych klientów, którzy wracaliby do Ciebie częściej mogłeś stracić.
Co powinien zawierać system zamówień online dla restauracji?
System zamówień online dla restauracji powinien spełniać kilka kryteriów. Dodawanie nowych produktów lub kategorii produktów powinno być proste i intuicyjne. Poza tym zamówienia powinny mieć swoje statusy, by móc nimi łatwo zarządzać i sortować. Warto również, by powiadomienia o nowych zamówieniach docierały do Twojego pracownika ekspresowo – np. w formie wiadomości SMS — tak, by nie było konieczności ciągłego śledzenia listy zamówień. Dodatkowym plusem byłaby też mapka dowozów. Po co kopiować adres klienta i sprawdzać Google Maps, skoro możesz mieć na to podgląd bezpośrednio u siebie?
Lista obowiązkowych funkcji systemu zamówień online dla restauracji:
- dodawanie nowych kategorii produktów
- dodawanie nowych produktów
- łatwe możliwości modyfikacji cen
- powiadomienia o nowych zamówieniach
- statusy zamówień i administracja nimi
- moduł płatności online
Opcjonalne funkcje, które zwiększą komfort korzystania z systemu:
- powiadomienia sms wysyłane do klientów o rozpoczętej dostawie
- mapka z lokalizacją dostawy
- mail do klienta po zrealizowaniu zamówienia z podziękowaniem i prośbą o opinię
- wyszukiwarka klientów
- automatyczne aktualizacje statusów zamówień przy płatnościach online
- aplikacja mobilna pozwalająca na szybkie zarządzanie zamówieniami
- integracja z drukarką — co pozwala automatyczny wydruk zamówienia na kuchni
Jaki system zamówień online dla restauracji wybrać?
To zależy przede wszystkim od odpowiedzi na kilka pytań. Czy masz już stronę internetową? Jeśli masz to na jakim systemie zarządzania treścią jest zbudowana? Poniżej zamieszczę odpowiedzi dla kilku wariantów.
Mam stronę internetową opartą o WordPress.
Świetnie! WordPress to jeden z powszechniej używanych systemów zarządzania treścią (około 35% stron internetowych jest zbudowanych w oparciu o ten system CMS). Możesz skorzystać np. z wtyczki, która rozszerza wbudowane możliwości WordPressa i pozwala na skorzystanie z dobrodziejstw E-Commerce. Jednym z takich rozwiązań jest WooCommerce, natywnie co prawda stworzony do obsługi sklepów internetowych, aczkolwiek nie jest problemem, by potraktować Woo jako backend do systemu zamówień dla restauracji. Wystarczy określić, jakie funkcjonalności są konieczne dla Twojego lokalu (np. czy potrzebujesz integracji z drukarką paragonową lub aplikacji mobilnej do zarządzania zamówieniami).
Mam stronę internetową zbudowaną na innym systemie zarządzania treścią.
Jeśli jest to system Open Source (np. Drupal lub Joomla), powinieneś przeszukać repozytorium modułów rozszerzających możliwości Twojego systemu CMS. Jeśli natomiast Twoja strona oparta jest o autorskie rozwiązanie — najprawdopodobniej będziesz musiał liczyć na wsparcie programisty lub agencji, która wdrażała Twoją witrynę. Alternatywą jest oczywiście postawienie niezależnego systemu “obok” strony internetowej Twojej restauracji — menu może wtedy znaleźć się np. na subdomenie.
Nie mam strony internetowej.
Cóż… W takim razie najwyższy czas to zmienić. Jak już wspomniałem we wcześniejszej części tego artykułu, w obecnych czasach strona internetowa dla restauracji to wręcz obowiązek. W tym wypadku zachęcamy do kontaktu — wspólnie możemy opracować najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.
Podsumowanie
System zamówień online dla restauracji powinien być dziś standardem dla każdego lokalu. Wdrożenie takowego ma wiele zalet — zarówno dla firmy, jak i dla klientów. Pozwala na zaoszczędzenie czasu, zyskanie nowych nabywców, a także wiele więcej. Jeśli Twoja firma jeszcze nie ma takiego systemu – warto zastanowić się nad jego jak najszybszym wdrożeniem.
Był pomocny?