Jaką platformę e-commerce wybrać to pytanie, z którym zmaga się każdy, kto przymierza się do stworzenia sklepu internetowego. W ostatnich latach rynek online niesamowicie przyśpieszył, a każdy kto chce rozpocząć sprzedaż online, może wybrać z wielu dostępnych rozwiązań.
Jednak zanim zdecydujesz się wybrać odpowiednie rozwiązanie, musisz odpowiedzieć sobie na klika pytań:
- Jakie produkty będziesz sprzedawać?
- Jaka jest Twoja grupa docelowa?
- Jak dużego ruchu się spodziewasz?
- Będziesz sprzedawać tylko w kraju, czy również za granicą?
- Jak duży asortyment produktów przewidujesz?
Tych pytań jest oczywiście o wiele więcej, ale powyżej przytoczyliśmy najważniejsze z nich.
Platformy Open Source – niezależność do podstawa!
WooCommerce – internetowy sklep na WordPressie
WooCommerce to tak naprawdę wtyczka e-commerce stworzona w celu umożliwienia sprzedaży w najpopularniejszym obecnie systemie CMS, jakim niewątpliwie jest WordPress.
WooCommerce jest idealnym rozwiązaniem gdy masz już stronę internetową opartą o WordPress i chcesz wprowadzić na niej możliwość sprzedaży, ale także dla małych sklepów (lub takich, które dopiero startują).
Przy większych sklepach (ale nie tylko, bo również w mniejszych, gdzie konieczne będzie zastosowanie mocno personalizowanych filtrów), mogą wystąpić problemy z wydajnością platformy, które mogą być trudne, lub nawet niemożliwe do wyeliminowania ze względu na strukturę bazy danych, na której opiera się Woo.
Niemniej jednak, łatwość rozbudowy i ogromna społeczność to niewątpliwie ogromna zaleta tego silnika.
Prestashop – dedykowany silnik sklepowy
Prestashop – w odróżnieniu od WooCommerce – od samego początku zostało stworzone jako silnik sklepu. Dzięki temu silnik ten sprawdzi się idealnie dla małych i średnich sklepów internetowych.
Cały czas jest rozwijana przez zespół programistów, którym zależy na wydajności platformy, o czym może świadczyć chociażby decyzja programistów o przepisaniu backoffice na Symfony.
Warto zwrócić uwagę również na ogromną liczbę modułów, które mogą wzbogacić “standardową” wersję sklepu. Oczywiście są wśród nich rozwiązania darmowe, jak i płatne; ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć dodatkowy moduł dedykowany dla Twojego sklepu.
Prestashop umożliwia również zarządzanie wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego, co z pewnością można uznać, za zaletę tego środowiska.
Shopware 6 – platforma e-commerce dla wymagających
Shopware 6 to rozwiązanie dedykowane dla największych sklepów. Ta platforma e-commerce od samego początku dostosowana jest do kontrolowania różnych kanałów sprzedaży z jednego miejsca. Z poziomu jednej aplikacji możesz zarządzać wieloma punktami sprzedaży, płynnie zarządzając cenami i dostępnymi produktami dla każdego z nich.
Warto zwrócić uwagę, że Shopware 6, to rozwiązanie idealne, gdy chcemy prowadzić sprzedaż w większej liczbie krajów. Dostosowanie do przepisów prawnych w danym kraju, zoptymalizowana obsługa walut i języków, możliwość definicji dedykowanych kanałów sprzedaży dla poszczególnych rynków – to wszystko to ledwie namiastka doskonałego przystosowania do internacjolizacji działalności sklepu internetowego.
Shopware 6 to zdecydowanie również najlepsza alternatywa do prowadzenia dużych sklepów dla Magento 2, warto jej się przyjrzeć również dlatego, że oparta jest o stosunkowo nowy stack technologiczny, dzięki czemu decydując się na Shopware 6 możemy być spokojni o takie aspekty, jak m.in. wydajność sklepu – nawet przy asortymencie wielkości wielu tysięcy produktów.
Inne platformy
Istnieje wiele innych platform e-commerce, o których moglibyśmy tu jeszcze wspomnieć – jak chociażby gigant ze stajni Adobe – Magento 2. Oprócz tego warto wspomnieć o takich silnikach sklepowych jak: Sylius, OpenCart czy też Drupal Commerce.
Platformy SaaS – czy warto?
Platformy SaaS to platformy, które możesz dzierżawić za cykliczną opłatę (najczęściej miesięczną lub roczną). W tym wypadku nie musisz martwić się hostingiem, rozbudową platformy, etc – za to wszystko dba dostawca usługi.
Niestety w wypadku skorzystania platformy abonamentowej, powinieneś zwrócić uwagę na fakt, że to nie Ty jesteś właścicielem sklepu – opłata, którą płacisz to de facto dzierżawa platformy.
W naszej opinii – lepszym (a na pewno bardziej perspektywicznym) rozwiązaniem jest więc oprogramowanie sklepu, które możesz zainstalować na swoim serwerze.
Podsumowanie – jaką platformę e-commerce wybrać
Tak jak wspomnieliśmy we wstępie wpisu – to jaką platformę e-commerce wybierzesz, w dużej mierze zależy od tego, jakie potrzeby ma Twoja firma. Poniżej prezentujemy nasze rekomendacje – ale gdybyś chciał wiedzieć, jaka platforma e-commerce sprawdzi się najlepiej w Twojej działalności – zachęcamy do kontaktu.
Kiedy wybrać WooCommerce?
- gdy zamierzasz sprzedawać niewielką ilość produktów
- gdy zamierzasz sprzedawać do jednego kraju
- gdy sklep nie będzie wymagać skomplikowanych filtrów i sortowań
- gdy chcesz wystartować szybko
- gdy nie dysponujesz dużym budżetem
- gdy posiadasz już stronę na WordPress
Kiedy wybrać Prestashop?
- gdy zamierzasz sprzedawać produkty do jednego kraju
- gdy masz standardowy hosting
- gdy będziesz sprzedawać małą lub średnią ilość produktów
- gdy zależy Ci na wydajności
- gdy chcesz rozwijać sklep i dysponujesz budżetem na jego rozbudowę
Kiedy wybrać Shopware 6
- gdy zamierzasz sprzedawać do wielu krajów
- gdy wiesz, że będziesz prowadzić sprzedaż na wielu kanałach
- gdy planujesz wprowadzić aplikację mobilną sklepu
- gdy zależy Ci na wysokiej wydajności
- gdy dysponujesz wydajnym serwerem
- gdy zamierzasz sprzedawać dużą i bardzo dużą liczbę produktów
- gdy chcesz rozwijać sklep i dysponujesz budżetem na jego rozbudowę
Jaką platformę e-commerce wybrać – pytania i odpowiedzi
To zależy od wielu czynników – grupy docelowej, rodzaju produktów, ale też od zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie. Najlepsza platforma e-commerce to taka, która idealnie wpasuje się w potrzeby Twojego biznesu.
To zależy od wielu czynników. Platforma sklepu jest jednym z nich. Sklep oparty o WooCommerce z pewnością będzie tańszy, niż sklep oparty o Prestashop lub Shopware, ale będzie też mniej wydajny. Mały sklep internetowy można zrealizować w budżecie kilku tysięcy złotych, ale większe rozwiązania to już wydatek rzędu kilku, lub kilkunastu tysięcy złotych.
W takim wypadku zdecydowanie najlepszym wyjściem będzie oparcie sklepu na Shopware 6
To zależy. Jeżeli masz stronę internetową opartą o WordPress, a sklep, który zamierzasz prowadzić będzie stosunkowo prosty – WooCommerce może być dobrym rozwiązaniem. Jeżeli jednak Twoja strona oparta jest o inny CMS lub sklep będzie miał być rozbudowany – wtedy prawdopodobnie będziesz zmuszony stworzyć sklep od podstaw.
Dla sklepów o dużym asortymencie (kilkanaście tysięcy produktów) najlepszym – i najbardziej wydajnym rozwiązaniem – będzie Shopware 6.
Był pomocny?