Jaką platformę e-commerce wybrać?

Jaką platformę e-commerce wybrać to pytanie, z którym zmaga się każdy, kto przymierza się do stworzenia sklepu internetowego. W ostatnich latach rynek online niesamowicie przyśpieszył, a każdy kto chce rozpocząć sprzedaż online, może wybrać z wielu dostępnych rozwiązań.

Jednak zanim zdecydujesz się wybrać odpowiednie rozwiązanie, musisz odpowiedzieć sobie na klika pytań:

  1. Jakie produkty będziesz sprzedawać?
  2. Jaka jest Twoja grupa docelowa?
  3. Jak dużego ruchu się spodziewasz?
  4. Będziesz sprzedawać tylko w kraju, czy również za granicą?
  5. Jak duży asortyment produktów przewidujesz?

Tych pytań jest oczywiście o wiele więcej, ale powyżej przytoczyliśmy najważniejsze z nich.

Platformy Open Source – niezależność do podstawa!

WooCommerce – internetowy sklep na WordPressie

WooCommerce to tak naprawdę wtyczka e-commerce stworzona w celu umożliwienia sprzedaży w najpopularniejszym obecnie systemie CMS, jakim niewątpliwie jest WordPress.

WooCommerce jest idealnym rozwiązaniem gdy masz już stronę internetową opartą o WordPress i chcesz wprowadzić na niej możliwość sprzedaży, ale także dla małych sklepów (lub takich, które dopiero startują).

Przy większych sklepach (ale nie tylko, bo również w mniejszych, gdzie konieczne będzie zastosowanie mocno personalizowanych filtrów), mogą wystąpić problemy z wydajnością platformy, które mogą być trudne, lub nawet niemożliwe do wyeliminowania ze względu na strukturę bazy danych, na której opiera się Woo.

Niemniej jednak, łatwość rozbudowy i ogromna społeczność to niewątpliwie ogromna zaleta tego silnika.

Prestashop – dedykowany silnik sklepowy

Prestashop – w odróżnieniu od WooCommerce – od samego początku zostało stworzone jako silnik sklepu. Dzięki temu silnik ten sprawdzi się idealnie dla małych i średnich sklepów internetowych.

Cały czas jest rozwijana przez zespół programistów, którym zależy na wydajności platformy, o czym może świadczyć chociażby decyzja programistów o przepisaniu backoffice na Symfony.

Warto zwrócić uwagę również na ogromną liczbę modułów, które mogą wzbogacić “standardową” wersję sklepu. Oczywiście są wśród nich rozwiązania darmowe, jak i płatne; ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć dodatkowy moduł dedykowany dla Twojego sklepu.

Prestashop umożliwia również zarządzanie wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego, co z pewnością można uznać, za zaletę tego środowiska.

Shopware 6 – platforma e-commerce dla wymagających

Shopware 6 to rozwiązanie dedykowane dla największych sklepów. Ta platforma e-commerce od samego początku dostosowana jest do kontrolowania różnych kanałów sprzedaży z jednego miejsca. Z poziomu jednej aplikacji możesz zarządzać wieloma punktami sprzedaży, płynnie zarządzając cenami i dostępnymi produktami dla każdego z nich.

Warto zwrócić uwagę, że Shopware 6, to rozwiązanie idealne, gdy chcemy prowadzić sprzedaż w większej liczbie krajów. Dostosowanie do przepisów prawnych w danym kraju, zoptymalizowana obsługa walut i języków, możliwość definicji dedykowanych kanałów sprzedaży dla poszczególnych rynków – to wszystko to ledwie namiastka doskonałego przystosowania do internacjolizacji działalności sklepu internetowego.

Shopware 6 to zdecydowanie również najlepsza alternatywa do prowadzenia dużych sklepów dla Magento 2, warto jej się przyjrzeć również dlatego, że oparta jest o stosunkowo nowy stack technologiczny, dzięki czemu decydując się na Shopware 6 możemy być spokojni o takie aspekty, jak m.in. wydajność sklepu – nawet przy asortymencie wielkości wielu tysięcy produktów.

Inne platformy

Istnieje wiele innych platform e-commerce, o których moglibyśmy tu jeszcze wspomnieć – jak chociażby gigant ze stajni Adobe – Magento 2. Oprócz tego warto wspomnieć o takich silnikach sklepowych jak: Sylius, OpenCart czy też Drupal Commerce.

Platformy SaaS – czy warto?

Platformy SaaS to platformy, które możesz dzierżawić za cykliczną opłatę (najczęściej miesięczną lub roczną). W tym wypadku nie musisz martwić się hostingiem, rozbudową platformy, etc – za to wszystko dba dostawca usługi.

Niestety w wypadku skorzystania platformy abonamentowej, powinieneś zwrócić uwagę na fakt, że to nie Ty jesteś właścicielem sklepu – opłata, którą płacisz to de facto dzierżawa platformy.

W naszej opinii – lepszym (a na pewno bardziej perspektywicznym) rozwiązaniem jest więc oprogramowanie sklepu, które możesz zainstalować na swoim serwerze.

Podsumowanie – jaką platformę e-commerce wybrać

Tak jak wspomnieliśmy we wstępie wpisu – to jaką platformę e-commerce wybierzesz, w dużej mierze zależy od tego, jakie potrzeby ma Twoja firma. Poniżej prezentujemy nasze rekomendacje – ale gdybyś chciał wiedzieć, jaka platforma e-commerce sprawdzi się najlepiej w Twojej działalności – zachęcamy do kontaktu.

Kiedy wybrać WooCommerce?

  • gdy zamierzasz sprzedawać niewielką ilość produktów
  • gdy zamierzasz sprzedawać do jednego kraju
  • gdy sklep nie będzie wymagać skomplikowanych filtrów i sortowań
  • gdy chcesz wystartować szybko
  • gdy nie dysponujesz dużym budżetem
  • gdy posiadasz już stronę na WordPress

Kiedy wybrać Prestashop?

  • gdy zamierzasz sprzedawać produkty do jednego kraju
  • gdy masz standardowy hosting
  • gdy będziesz sprzedawać małą lub średnią ilość produktów
  • gdy zależy Ci na wydajności
  • gdy chcesz rozwijać sklep i dysponujesz budżetem na jego rozbudowę

Kiedy wybrać Shopware 6

  • gdy zamierzasz sprzedawać do wielu krajów
  • gdy wiesz, że będziesz prowadzić sprzedaż na wielu kanałach
  • gdy planujesz wprowadzić aplikację mobilną sklepu
  • gdy zależy Ci na wysokiej wydajności
  • gdy dysponujesz wydajnym serwerem
  • gdy zamierzasz sprzedawać dużą i bardzo dużą liczbę produktów
  • gdy chcesz rozwijać sklep i dysponujesz budżetem na jego rozbudowę

Jaką platformę e-commerce wybrać – pytania i odpowiedzi

Jaki silnik sklepu internetowego jest najlepszy?

To zależy od wielu czynników – grupy docelowej, rodzaju produktów, ale też od zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie. Najlepsza platforma e-commerce to taka, która idealnie wpasuje się w potrzeby Twojego biznesu.

Ile kosztuje sklep internetowy?

To zależy od wielu czynników. Platforma sklepu jest jednym z nich. Sklep oparty o WooCommerce z pewnością będzie tańszy, niż sklep oparty o Prestashop lub Shopware, ale będzie też mniej wydajny. Mały sklep internetowy można zrealizować w budżecie kilku tysięcy złotych, ale większe rozwiązania to już wydatek rzędu kilku, lub kilkunastu tysięcy złotych.

Jaki silnik sklepu internetowego wybrać, gdy zamierzam sprzedawać produkty na kliku rynkach?

W takim wypadku zdecydowanie najlepszym wyjściem będzie oparcie sklepu na Shopware 6

Jaki silnik sklepu internetowego wybrać, gdy mam już stronę internetową?

To zależy. Jeżeli masz stronę internetową opartą o WordPress, a sklep, który zamierzasz prowadzić będzie stosunkowo prosty – WooCommerce może być dobrym rozwiązaniem. Jeżeli jednak Twoja strona oparta jest o inny CMS lub sklep będzie miał być rozbudowany – wtedy prawdopodobnie będziesz zmuszony stworzyć sklep od podstaw.

Jaki silnik sklepu internetowego wybrać, gdy mam duży asortyment produktów?

Dla sklepów o dużym asortymencie (kilkanaście tysięcy produktów) najlepszym – i najbardziej wydajnym rozwiązaniem – będzie Shopware 6.

Był pomocny?

Cieszymy się, że ten artykuł okazał się pomocny.

Mogą Ci się spodobać

Inne w tej kategorii

    Porozmawiajmy
    Jak możemy pomóc Twojej firmie