Konwersja strony to wykonanie przez użytkowników pożądanych przez nas akcji na stronie internetowej.
Skąd mam wiedzieć co użytkownik robi na stronie internetowej?
Jeśli prowadzisz stronę internetową, która ma zarabiać dla Ciebie pieniądze — podstawą jest analityka. Istnieje pokaźne grono narzędzi, z których możesz skorzystać w celu sprawdzenia zachowań użytkowników; od podstawowych liczników użytkowników/wyświetleń strony, po zaawansowane mapy ciepła, z których możesz sprawdzić gdzie osoba wyświetlająca stronę najczęściej trzymała kursor myszy, co klikała, etc.
Sprawdzanie skuteczności konwersji przedstawię na przykładzie darmowego, ale i potężnego narzędzia, o którym z pewnością już słyszałeś — Google Analitycs (swoją drogą jeśli Twoja strona jest czymś więcej, niż prostą wizytówką – nie wyobrażam sobie prowadzenia jej bez analizy zachowań użytkowników za pomocą googlowskiego narzędzia).
Masz cel? Sprawdź czy Twoja strona go realizuje.
Jeśli już ustaliłeś co jest nadrzędnym celem Twojej strony (rejestracja użytkownika, wypełnienie formularza, zapis do newslettera, lub jakiekolwiek inne działanie internauty), przygotuj się na weryfikacje jego skuteczności.
Poniżej przedstawię Ci przykładowy sposób na mierzenie konwersji. Jeśli masz inne propozycje na rozwiązanie tego problemu, który często nurtuje właścicieli stron — możesz podzielić się nimi w komentarzu.
Przygotuj stronę do mierzenia konwersji
Pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać, jest przygotowanie Twojej strony www pod kątem weryfikacji działań użytkowników. Najprostszym rozwiązaniem będzie przygotowanie tzw. “Thank you page”, wyświetlanej po wykonaniu przez użytkownika konkretnego działania. Twoim celem jest rejestracja użytkownika? Przygotuj dedykowaną stronę z podziękowaniami, na którą trafi po przesłaniu formularza rejestracji.
Ważne jest, by każdy formularz miał swój własny “Thank you page”, dzięki temu będziesz mógł sprawdzić ile razy każdy cel był zrealizowany.
Dodaj swoje cele w Google Analitycs
Kolejnym działaniem, które należy podjąć, by mierzyć konwersję, będzie zalogowanie się do swojego konta Google Analitycs i wejście w zakładkę “Administracja” i znalezienie zakładki Cele w kolumnie Widok Danych.
W zakładce tej znajdziemy wszystkie nasze dotychczas skonfigurowane cele (jeśli wcześniej takowych nie mieliśmy, na liście po prostu nie będzie żadnego). Swój cel możemy dodać na jeden z dwóch sposobów. Pierwszym będzie impor z galerii (wtedy możemy wybrać jeden z istniejących już celów i edytować jego konfigurację). Drugim natomiast będzie dodanie własnego (czerwony przycisk +CEL).
Google Analitycs oferuje nam 3 podstawowe opcje tworzenia celów:
- Szablon celu (wymienione poniżej są przykładowe i zależą od branży, którą wybierzemy w trakcie tworzenia konta Google Analitycs; branżę możemy zmienić edytując usługę i wybierając nową Kategorię branży)
- Przychody
- złożenie zamówienia
- Pozyskanie
- utworzenie konta/rejestracja
- Zapytanie
- wypełnienie formularza kontaktowego
- przeczytanie recenzji (wyświetlenie oceny i opinii)
- prośba o usługę lub rozmowę telefoniczną
- czat na żywo
- pobranie lub zainstalowanie nowej wersji oferowanej przez nas aplikacji
- Zaangażowanie
- porównanie danych, funkcji, produktów, itp.
- dodanie produktu lub wpisu do ulubionych
- odtworzenie filmu, wyświetlenie prezentacji, itp
- udostępnienie postu w sieciach społecznościowych
- zapisanie się do newslettera
- Przychody
- Cele niestandardowe — w wypadku, gdy naszego celu nie ma w szablonach, możemy utworzyć własny
- Tworzenie celów inteligentnych — dedykowane dla optymalizacji płatnych kampanii AdWords, pozwalają na korzystanie z najlepszych sesji jako konwersji
Gdy wybierzemy cel z szablonu lub utworzymy własny, musimy jeszcze określić jego typ. Możemy wybrać z 4 opcji (lub 5, gdy korzystamy z celów inteligentnych):
- Miejsce docelowe — wyświetlenie konkretnej strony
- Czas trwania — długość sesji użytkownika, np. 3 minuty (cel zostanie osiągnięty, gdy użytkownik spędzi na naszej stronie co najmniej 3 minuty)
- Strony/ekrany na sesje — ilość stron wyświetlanych w trakcie sesji (cel zostanie osiągnięty, gdy użytkownik wyświetli określoną przez nas liczbę podstron)
- Zdarzenie — konkretne zdarzenie, np. wyświetlenie filmiku
W pierwszym kroku utworzyliśmy stronę podziękowań dla formularza rejestracji. Ustalmy więc miejsce docelowe jako adres do utworzonego wcześniej “Thank you page”. Zauważ, że możemy wybrać z trzech opcji miejsca docelowego:
- Równa się — konkretna podstrona, sprecyzowana przez nas adresem URL
- Zaczyna się od — wyrażenie od którego zaczyna się adres URL (możemy zastosować tą opcję np. gdy chcemy by klient zapoznał się z naszą ofertą, jeśli ustalimy za docelowy adres URL https://naszastrona.pl/oferta, wtedy realizacją celu będzie wyświetlenie każdej strony, która się zaczyna od takiego wyrażenia – https://naszastrona.pl/oferta/lokalna, https://naszastrona.pl/oferta/globalna, itp)
- Wyrażenie regularne — pozwala na elastyczną definicję celu, są to specjalne ciągi znaków (o wyrażeniach regularnych więcej możesz przeczytać tutaj: Wyrażenia regularne – support.google.com)
W wypadku “Thank you page” naszym wyborem opcji będzie równa się — istnieje bowiem tylko jedna strona docelowa, która oznacza dla nas realizację celu. Po odpowiednim skonfigurowaniu celu, należy go oczywiście zapisać.
Analizuj, analizuj i jeszcze raz… optymalizuj!
Następnym krokiem, który musisz wykonać jest przejście do panelu Google Analitycs i otworzenie zakładki “Konwersje”. Jest to karta, która pozwoli Ci na pełną analizę konwersji na Twojej stronie.
Jak widać na załączonym obrazku, GA dzieli nam konwersje na Cele, E-commerce, Ścieżki wielokanałowe i Atrybucję.
W tym wpisie omawiam głównie zakładkę Cele, dlatego też ją rozwinąłem, jednakże pokrótce wyjaśnię też znaczenie pozostałych zakładek.
E-commerce — możesz tam sprawdzić skuteczność produktu i sprzedaży, a także chociażby czas jaki użytkownik spędził na stronie, zanim zdecydował się na kupno produktu.
Ścieżki wielokanałowe — analiza współdziałania kanałów generujących sprzedaż, pozwala na sprawdzenie ścieżki konwersji, która doprowadziła do sprzedaży (np. odkrycie Twojej marki za pomocą reklamy, a potem powrót z ruchu organicznego po więcej informacji)
Atrybucja — w bardzo dużym skrócie jest porównaniem modeli konwersji.
Pod kątem analityki ważna jest też wizualizacja ścieżek — na której mamy wgląd w ścieżkę podstron naszej witryny, która poprowadziła do realizacji celu. Możemy się dzięki temu dowiedzieć co doprowadziło użytkownika do realizacji celu. Zaciekawiła go Twoja oferta? A może spodobał mu się wpis na blogu? Dzięki ścieżkom możemy wiedzieć, które działania marketingowe przynoszą najlepsze efekty (w połączeniu z danymi dotyczącymi ścieżek wielokanałowych, możemy już przeprowadzić całkiem dokładną analizę całej kampanii marketingowej i zoptymalizować przyszłe działania pod kątem maksymalizacji efektów).
Jak mierzyć konwersję — krótkie podsumowanie
- Określ, co jest celem Twojej strony internetowej
- Przygotuj stronę pod kątem mierzenia konwersji — zdecyduj jaki sposób weryfikacji osiągnięcia celu będzie optymalny i wykonaj wszelkie działania, które będą dla niego potrzebne (jeśli wyświetlenie konkretnej strony — przygotuj ją)
- Skonfiguruj cele w Google Analitycs
- Analizuj dane
Był pomocny?