Jak dostosować stronę do ruchu mobilnego?

ogólne

20 sierpnia 2018

Autor: Grzegorz Kubiszyn

Coraz większe znaczenie w Internecie ma mobilny ruch internetowy. Już w październiku 2016 ruch mobilny był większy niż na komputerach stacjonarnych. Oznacza to, że coraz więcej Internautów przegląda strony internetowe za pomocą urządzeń przenośnych – tabletów, smartfonów, etc.

Coraz większe znaczenie w Internecie ma mobilny ruch internetowy. Już w październiku 2016 ruch mobilny był większy niż na komputerach stacjonarnych. Oznacza to, że coraz więcej Internautów przegląda strony internetowe za pomocą urządzeń przenośnych – tabletów, smartfonów, etc.

Podział ruchu w internecie – mobile vs desktop

Jak więc obecnie wygląda przeglądanie internetu? Z jakich urządzeń najczęściej korzystają internauci?


Źródło: StatCounter Global Stats

Jak widać, urządzenia mobilne w zdominowały ruch w sieci w okresie lipiec 2017-lipiec 2018. Procent udziału urządzeń przenośnych wahał się między 52,3%, a 56,7%. Dla porównania, udziały użytkowników ruchu desktopowego wahały się pomiędzy 43,3%, a 47,7%. Liczby te nie powinny dziwić, przeanalizujmy w jaki sposób sami korzystamy z internetu. Wygodniej jest surfować w internecie za pomocą swojego smartfona, leżąc w łózku, niż do byle błahostki włączać komputer.

Odpowiednio dostosowana strona mobilna jest dzisiaj obowiązkiem. Istnieją bowiem większe szanse, że internauta, który aktualnie odwiedza Twoją stronę korzysta z urządzenia przenośnego, np. smartfona.

 Czym więc charakteryzuje się dobra strona mobilna?

  1. Brak niepotrzebnych grafik
    Każda grafika wydłuża czas ładowania strony. Jest to szczególnie istotne w momentach, kiedy użytkownik urządzenia mobilnego nie ma dostępu do szybkiego internetu. Im mniej grafik na stronie, tym krótszy czas ładowania, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie współczynnika odrzuceń Twojej witryny.
  2. Zoptymalizowane grafiki
    Pomimo tego, co opisałem w poprzednim punkcie, nie warto rezygnować z grafik całkowicie. Mają one przecież pozytywny wpływ na odbiór strony i jej wygląd. Warto więc zadbać o ich odpowiednie zoptymalizowanie, choćby poprzez zastosowanie kompresji, tak by zmniejszyć wagę pliku z obrazkiem.
  3. Uproszczony styl
    Przeładowanie witryny zbędnymi stylami i animacjami tylko ją spowolni. By zapewnić maksymalną szybkość działania, warto, by style mobilnej strony internetowej były maksymalnie uproszczone i skompresowane
  4. Najważniejsze informacje w głównej części ekranu
    Odwiedzający Twoją stronę chcą od razu znaleźć informacje, których poszukują. Jeśli część strony widoczna na ekranie wystarczająco ich zaciekawi, wtedy szanse na to, że użytkownik zostanie na stronie dłużej i dotrze do treści, które są zamieszczone niżej znacząco wzrosną

Podsumowując, strona mobilna powinna być przede wszystkim lekka. Prostota nie dość, że sprawi, że proces ładowania Twojej strony będzie dużo szybszy, to jeszcze będzie ona przyjaźniejsza w odbiorze dla użytkowników.

Zwiększenie skuteczności mobilnej strony internetowej

Obecnie dostosowanie strony do wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych to absolutny obowiązek. Zdecydowana większość witryn jest już dostosowana do wymogów, a te które nie są – prędzej czy później po prostu znikną. Aktualnie jest to jeden z najważniejszych aspektów rankingowych, od których zależy pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Jeśli Twoja strona nie jest jeszcze zoptymalizowana pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, powinieneś zmienić to jak najszybciej!

Jeśli jednak Twoja witryna spełnia wymogi, które stoją przed dobrą mobilną stroną, wtedy powinieneś się zastanowić, jak jeszcze możesz ją udoskonalić – tak by wyjść na przeciw oczekiwaniom użytkowników, oraz zwiększyć swoją pozycję w wyszukiwarkach.

Myślę, że przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę na dwa aspekty:

  1. Znaczniki rozszerzone (rich snippets) – dzięki nim, treści z Twojej witryny będą zaprezentowane w atrakcyjniejszy sposób, mogą to być np. gwiazdki z opiniami nt. Twojego produktu/artykułu/usługi.  
    Temat znaczników rozszerzonych z pewnością jeszcze zostanie omówiony na naszym blogu, gdyż jest to obecnie bardzo istotny aspekt, sprzyjający pozycjonowaniu witryn internetowych.
  2. AMP (Accelerated Mobile Pages) – rozwijany pod przewodnictwem Google projekt, którego celem jest doskonalenie wrażeń internautów w trakcie korzystania ze stron internetowych za pomocą urządzeń mobilnych. Strony zgodne z AMP charakteryzują się przede wszystkim zdecydowanie krótszym czasem ładowania, a także zmaksymalizowaną wygodą obsługi.

    Stronę zgodną z AMP można rozpoznać po ikonce błyskawicy przy wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Temat AMP również zasługuje na rozwinięcie, więc z pewnością zostanie szerzej omówiony na naszym blogu.

Czy strona mobilna musi mieć osobną subdomenę?

Kiedyś owszem. By wejść na stronę mobilną najczęściej trzeba było dopisać „m” do adresu, dzięki czemu zostawaliśmy przekierowywani na adres mobilnej strony, np. m.onet.pl.

Obecnie nie trzeba stosować takich rozwiązań. Dzięki RWD (Responsive Web Design – co to jest?) i rozwiązaniom technologicznym takim jak, np. „Media Queries”, możemy dostosować wyświetlanie treści naszej strony do rozdzielczości urządzeń, na których jest ona wyświetlana. Jest to w mojej opinii rozwiązanie dużo bardziej optymalne – nie kierujemy użytkowników na osobną stronę, a jedynie prezentujemy im treść w sposób dostosowany do urządzenia, z którego korzystają.

Jak sprawdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Do tego z pewnością mogę polecić rozwiązanie przygotowane przez internetowego giganta – Google.

Test optymalizacji mobilnej znajdziesz tutaj: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Wyniki testu są prezentowane w następujący sposób:

Dostajemy więc wynik testu z podglądem w jaki sposób wygląda nasza strona na urządzeniach mobilnych.

Chcesz być widoczny? Bądź mobilny!

Jeśli więc chcesz, by Twoja strona internetowa docierała do wszystkich potencjalnych użytkowników, musisz zwrócić uwagę na to, by projekt był dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące mobilnych stron internetowych, chciałbyś rozwinąć temat, lub – po prostu – spodobała Ci się treść artykułu – możesz śmiało skomentować ten wpis.